MyFeed Personalized Content
Συμβουλές διατροφής
Add this post to favorites

Θηλασμός για αρχάριους ΜΕΡΟΣ 1: Από πού να ξεκινήσεις

Ο θηλασμός, όπως κάθε νέα δεξιότητα, χρειάζεται εξάσκηση και επιμονή για να τελειοποιηθεί. Ακολούθησε αυτά τα απλά βήματα για να αποφύγεις τα απρόοπτα και θα γίνει ο θηλασμός δεύτερη φύση σου σε χρόνο μηδέν.

5 λεπτά ανάγνωση Δεκ. 21, 2021

Ο θηλασμός είναι ο καλύτερος τρόπος για να παρέχεις στο μωρό σου τα θρεπτικά συστατικά και την ενέργεια που χρειάζεται. Για ορισμένες μανούλες και μωρά, ο θηλασμός έρχεται φυσικά, για άλλες μπορεί να χρειαστεί λίγη περισσότερη υπομονή. Μην απογοητεύεσαι και μην διστάσεις να ζητήσεις υποστήριξη αν την χρειάζεσαι – είναι το καλύτερο που μπορείς να κάνεις για το μικρό σου.

Ακολουθούν ορισμένες απλές συμβουλές για να ξεκινήσεις.

Τάισμα… αν και όποτε θελήσει το μωρό

Όσον αφορά το πόσο συχνά πρέπει να θηλάσεις, άφησε το μωρό σου να σε οδηγήσει. Θα σου δείξει σημάδια, τα οποία θα αρχίσεις σύντομα να καταλαβαίνεις, για το πότε πεινάει και πότε έχει χορτάσει. Το τάισμα αν και όποτε θέλει το μωρό – που αποτελεί κομμάτι του «ταΐσματος με βάση τη διάθεση του μωρού» – είναι σημαντικό για να βοηθήσεις το μωρό σου να ρυθμίσει πόσες θερμίδες τρώει.

Δεν υπάρχει σταθερό χρονοδιάγραμμα ή καθορισμένη ποσότητα για κάθε τάισμα. Όλοι γεννιόμαστε με τη φυσική ικανότητα να γνωρίζουμε πότε πεινάμε ή πότε έχουμε χορτάσει. Ταΐζοντας το μικρό σου αν και όποτε θέλει εκείνο, θα το βοηθήσεις να διατηρήσει αυτή τη φυσική του ικανότητα, η οποία προάγει την υγιή ανάπτυξη τώρα και σε όλη την παιδική ηλικία.

Θήλαζε… συχνά

Το να θηλάζεις το μωρό σου οκτώ με 12 φορές μέσα στο εικοσιτετράωρο είναι απολύτως φυσιολογικό. Τα περισσότερα νεογνά θέλουν τάισμα ανά δίωρο ή τρίωρο επειδή το μικροσκοπικό στομαχάκι τους δεν χωράει πολύ μητρικό γάλα.
Την 1η ημέρα της ζωής του, το στομάχι του μωρού σου έχει το μέγεθος ενός σταφυλιού (χωράει 5-7ml) και όταν είναι μίας εβδομάδας έχει το μέγεθος μιας μπάλας του πινγκ-πονγκ (χωράει 45-60ml). Δεν είναι περίεργο, λοιπόν, που θέλει να τρώει συχνά!

Εάν το μωρό σου θέλει να θηλάζει πάνω από 12 φορές την ημέρα, ακολούθησέ το. Εάν το μωρό σου τρώει τακτικά λιγότερες από οκτώ φορές την ημέρα (ή δείχνει να μην θέλει τάισμα), θα πρέπει να μιλήσεις με τον γιατρό σου.

Εξασκηθείτε… στην επαφή δέρμα με δέρμα

Το να βάζεις το γυμνό μωρό σου (μόνο με την πάνα) να ξαπλώσει επάνω στο γυμνό στήθος σου έχει αποδειχθεί πως έχει πολλαπλά οφέλη. Πέραν του ότι αποτελεί μια ξεχωριστή στιγμή για να απολαύσεις τον ξεχωριστό δεσμό σας, μπορεί να συμβάλει στη ρύθμιση της θερμοκρασίας σώματος του μωρού σου, να το ενθαρρύνει να φάει μόλις ξυπνήσει, ενώ αυξάνει και την παραγωγή γάλακτος.

Ξύπνημα… για τακτικά ταΐσματα

Τις πρώτες εβδομάδες, το μωρό σου κατά πάσα πιθανότητα δεν θα μπορεί να διαχωρίσει την ημέρα από τη νύχτα, και μπορεί να ζητάει να φάει κάθε δύο ώρες περίπου. Το τακτικό τάισμα είναι σημαντικό ούτως ώστε να λαμβάνει τις θερμίδες, τα θρεπτικά συστατικά και τα υγρά που χρειάζεται για την υγιή του ανάπτυξη.

Αν το νεογέννητο μωράκι σου κοιμάται τέσσερις ώρες συνεχόμενα, ξύπνησέ το ήρεμα για να φάει. Μπορείς να το κάνεις αυτό αλλάζοντας του πάνα, με επαφή δέρμα-δέρμα ή κάνοντας μασάζ στο λαιμό, στην κοιλιά ή στα πόδια του. Όταν γίνει ενός μηνός και εφόσον αναπτύσσεται κανονικά, μπορείς να το αφήσεις να κοιμηθεί!

Σταμάτα… όταν το μωρό σου χορτάσει

Όπως δεν υπάρχει σταθερό πρόγραμμα για το τάισμα, έτσι δεν υπάρχει σταθερό χρονικό όριο για κάθε τάισμα. Μπορεί το μωρό σου να θηλάζει περίπου 15-20 λεπτά σε κάθε μαστό, αλλά ο χρόνος αυτός δεν είναι απόλυτος. Εάν δείχνει πως έχει χορτάσει μετά από ένα γρήγορο τάισμα, μην το πιέζεις να φάει περισσότερο.

Αντίστοιχα, αν θηλάζει για πολλή ώρα και συνεχίζει να ρουφάει κανονικά, μην το σταματήσεις. Άφησε το μωρό σου να τελειώσει με τον ένα μαστό εντελώς προτού του προσφέρεις τον άλλο. Έτσι θα λάβει το παχύ «υστερόγαλα» που εκλύεται προς το τέλος του ταΐσματος. Καλό θα ήταν να θυμάσαι από ποιον μαστό θήλασε το μωρό σου ώστε να ξεκινήσεις με τον άλλο μαστό την επόμενη φορά.

Πρόσφερε… μόνο μητρικό γάλα

Το μητρικό γάλα περιέχει ό,τι χρειάζεται το μωρό σου. Εκτός εάν υπάρχει ιατρική ανάγκη (και το έχει συστήσει ο γιατρός σου), τάιζε το μωρό σου αποκλειστικά μητρικό γάλα για τους πρώτους έξι μήνες ζωής. Το μητρικό γάλα ακολουθεί τον νόμο της προσφοράς και της ζήτησης, που σημαίνει ότι αν δίνεις στο μωρό σου κάτι άλλο, το σώμα σου θα πάρει το μήνυμα ότι το μωρό σου δεν χρειάζεται τάισμα.

Το γάλα που παράγεις καθορίζεται βάσει της ποσότητας και της συχνότητας που θηλάζει το μωρό σου. Μίλησε με τον γιατρό σου για τη χρήση πιπίλας. Μολονότι η χρήση πιπίλας κατά τη διάρκεια του ύπνου μπορεί να αποτελεί ασφαλή επιλογή για τα μωρά, σκέψου να περιμένεις τουλάχιστον τρεις με τέσσερις εβδομάδες προτού δώσεις πιπίλα ή προσφέρεις αντλημένο μητρικό γάλα σε μπιμπερό. Έτσι μπορεί να μειωθούν οι πιθανότητες να εξοικειωθεί περισσότερο το μωρό με την αίσθηση της πιπίλας και να θηλάζει λιγότερο ή να δυσκολεύεται να «πιάσει» το στήθος σου (φαινόμενο που αποκαλείται ενίοτε «σύγχυση θηλών»).

Δείξε… εμπιστοσύνη στον εαυτό σου

Το σώμα σου είναι απίστευτο: δημιούργησε αυτό το πανέμορφο πλάσμα που κρατάς στα χέρια σου και τώρα παράγει την ιδανική τροφή για την υγιή του ανάπτυξη και εξέλιξη. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) συνιστά αποκλειστικό θηλασμό για τους πρώτους έξι μήνες της ζωής του μωρού σου. Η σύσταση αυτή είναι το ιδανικό, έχε όμως κατά νου ότι οποιαδήποτε ποσότητα μητρικού γάλακτος δώσεις στο μωρό σου προσφέρει πλεονεκτήματα για την υγεία του.

Εξασκώντας αυτές τις τεχνικές θα αποκτήσεις γρήγορα αυτοπεποίθηση και σύντομα ο θηλασμός θα μοιάζει δεύτερη φύση και για τους δυο σας. Να είσαι περήφανη για τον εαυτό σου και την καταπληκτική δουλειά που κάνεις προσφέροντας στο μωρό σου πλεονεκτήματα υγείας που θα κρατήσουν μια ζωή!

Τελευταία αναθεώρηση: Δεκέμβριος 2016