MyFeed Personalized Content
Συμβουλές διατροφής
Add this post to favorites

10 τρόποι να εισαγάγεις ποικιλία και υφές

Βοήθησε το μωρό σου ηλικίας από έξι έως οκτώ μηνών να μάθει να τρώει υγιεινά προσφέροντάς του τώρα μια μεγάλη ποικιλία γεύσεων και υφών.

8 λεπτά ανάγνωση Ιαν. 12, 2022

Καθώς το μωρό σου μεγαλώνει και αναπτύσσεται θα μπορεί να φάει περισσότερες τροφές. Η εισαγωγή νέων γευστικών συνδυασμών στα γεύματα του μωρού σου μπορεί να είναι μια διασκεδαστική και εποικοδομητική διαδικασία. Ίσως χρειαστούν έως και οκτώ δοκιμές μιας νέας τροφής, που θα την προσφέρεις σε διάστημα αρκετών ημερών ή και εβδομάδων, μέχρι το μωρό σου να τη συνηθίσει, επομένως μην απογοητεύεσαι εύκολα.

Όταν εισαγάγεις νέες τροφές, να θυμάσαι να ελέγχεις αν εμφανίζονται σημάδια δυσανεξίας ή αλλεργίας. Παρόλο που το μητρικό γάλα θα παραμείνει η κύρια πηγή τροφής μέχρι τα πρώτα του γενέθλια, το διαιτολόγιό του μπορεί πλέον να επεκταθεί. Μπορείς να ξεκινήσεις με συνδυασμούς τροφών όταν πια θα έχει δοκιμάσει τα φαγητά με ένα συστατικό και θα έχει εξοικειωθεί με την κατανάλωσή τους. Η έκθεσή του σε νέες γεύσεις και υφές σε αυτή την ηλικία μπορεί να το κάνει πιο πρόθυμο να δοκιμάσει νέα φαγητά στο μέλλον, οπότε ξεδίπλωσε τη δημιουργικότητά σου!

Ευτυχώς που υπάρχουν τα φρούτα και τα λαχανικά

Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι τέλεια για το μωρό σου, επειδή είναι πλούσια σε βασικά θρεπτικά συστατικά, όπως:
• βιταμίνη Α: για καλή όραση και υγιή ανάπτυξη των κυττάρων

• βιταμίνη C: αντιοξειδωτικό που βοηθάει τα ούλα να παραμείνουν υγιή και συμβάλλει στην απορρόφηση του σιδήρου από τα μωρά όταν προσλαμβάνεται μαζί με τροφές πλούσιες σε σίδηρο (όχι κρέας), όπως τα εμπλουτισμένα βρεφικά δημητριακά

• κάλιο: μεταλλικό στοιχείο που βοηθάει στην καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος και των μυών του μωρού σου

• φυτικές ίνες: συμβάλλουν στην πρόληψη της δυσκοιλιότητας και στην καλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος του μωρού σου

Δες 10 συμβουλές σχετικά με τον τρόπο εισαγωγής νέων φρούτων και λαχανικών, αλλά και άλλων τροφών με διαφορετική υφή και γεύση, στη διατροφή του μωρού σου:

Μην τα παρατάς εύκολα
Μελέτες έχουν δείξει ότι τα μωρά μπορεί να χρειαστεί να δοκιμάσουν μια τροφή έως και οκτώ φορές μέχρι να τη συνηθίσουν. Σε μια σειρά μελετών, μωρά επτά μηνών τα οποία μετά από κατ’ εξακολούθηση δοκιμές άρχισαν να τρώνε ευχάριστα ένα λαχανικό που προηγουμένως δεν τους άρεσε, συνέχισαν να δείχνουν προτίμηση σε αυτό το λαχανικό και στην ηλικία των 15 μηνών, των τριών ετών, ακόμα και μέχρι των έξι ετών. Το μωρό σου μπορεί να κάνει κάποιες γκριμάτσες (ή να έχει έκπληκτο βλέμμα) όταν δοκιμάζει μια νέα τροφή, αλλά αυτό συχνά συμβαίνει επειδή είναι κάτι που δεν έχει ξαναδοκιμάσει. Δεν σημαίνει ότι δεν του αρέσει. Ακόμα και αν φτύσει κάτι, μην απογοητευτείς˙ δεν σημαίνει ότι δεν θα ξαναφάει ποτέ αυτή την τροφή. Να έχεις υπομονή και να του την προσφέρεις ξανά την επόμενη μέρα. Τροφές που στην αρχή φαίνεται ότι δεν αρέσουν στο μωρό σου μπορεί να γίνουν οι σταθερά αγαπημένες του μετά από πολλές δοκιμές μέσα σε λίγες ημέρες ή εβδομάδες. Ακόμα και μια μικρή δοκιμή (ένα κουταλάκι του γλυκού) μπορεί να το βοηθήσει να μάθει να του αρέσει ένα νέο λαχανικό. Αυτές οι γεύσεις και οι υφές είναι καινούριες και χρειάζεται να δώσεις στο μωρό σου την ευκαιρία να μάθει να τις αποδέχεται και να τις απολαμβάνει.

 

Ακολούθησε την τακτική 1 κάθε 3
Δώσε στο μωρό σου μια νέα τροφή κάθε τρεις ημέρες, ώστε να μπορείς να ελέγχεις αν εμφανίζει σημάδια δυσανεξίας ή ευαισθησίας. Αν παρατηρήσεις οποιαδήποτε αντίδραση, μην του δώσεις άλλο από αυτή τη συγκεκριμένη τροφή και επικοινώνησε με τον γιατρό σου. Να έχεις υπόψη ότι η αλλεργική αντίδραση είναι διαφορετική από το να φτύσει το μωρό σου κάποιο φαγητό, επειδή η γεύση ή η υφή είναι νέα για αυτό ή επειδή έχει χορτάσει.

Κάνε τα γεύματα πιο επικοινωνιακά
Κάθισε στο τραπέζι και βάλε το μωρό σου στο καρεκλάκι φαγητού. Χαμογέλασε, μίλησέ του και κοίταξέ το στα μάτια. Χρησιμοποίησε απλές λέξεις και ζωηρό τόνο καθώς του λες «να μια μπουκίτσα» και άφησέ το να φάει με τον δικό του ρυθμό. Κάνε την ώρα του φαγητού μια θετική εμπειρία και οι υγιεινές διατροφικές συνήθειες που θα καθιερώσεις τώρα ίσως κρατήσουν για μια ζωή.

Τάιζε το μωρό σου συχνά
Τα μωρά έχουν πολύ μικρό στομάχι σε σύγκριση με τους ενήλικες, οπότε δίνε του μικρές μερίδες. Υπολόγισε ότι θα πρέπει να του δίνεις τρία γεύματα και δύο με τρία σνακ την ημέρα.

Δοκίμασε πρώτα τις κλασσικές αγαπημένες τροφές
Αφού το μωρό σου έχει καταναλώσει πρώτα μια καλή πηγή σιδήρου, όπως τα εμπλουτισμένα με σίδηρο βρεφικά δημητριακά ή το αλεσμένο κρέας, για να προσλάβει τον σίδηρο που χρειάζεται ώστε να αναπτύξει έναν υγιή εγκέφαλο, μη φοβηθείς να του δώσεις στη συνέχεια φρούτα και λαχανικά με έντονη γεύση. Παρόλο που η φυσική γλυκύτητα του μήλου, της μπανάνας, του καρότου και της γλυκοπατάτας καθιστούν αυτές τις τροφές τις πρώτες αγαπημένες για πολλά μωρά, δοκίμασε να του προσφέρεις έναν συνδυασμό από διαφορετικές γεύσεις. Τα μωρά είναι δεκτικά σε μια μεγάλη ποικιλία φρούτων και λαχανικών, ακόμα και σε εκείνα που νομίζουμε ότι είναι πικρά, και τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για να εισαγάγεις αυτές τις γεύσεις.

Συνδύασε το νέο με το παλιό
Πρώτη δοκιμή μιας νέας γεύσης; Συνδύασε την με μια οικεία αγαπημένη γεύση για να βοηθήσεις το μωρό σου να μάθει να την αποδέχεται και να την απολαμβάνει.

Βάλε τα χρώματα του ουράνιου τόξου στο πιάτο του
Τα φρούτα και τα λαχανικά διαφορετικών χρωμάτων περιέχουν διαφορετικά θρεπτικά συστατικά, οπότε προσπάθησε να συμπεριλάβεις μια μεγάλη ποικιλία χρωμάτων στο πιάτο του μωρού σου κατά τη διάρκεια των επόμενων εβδομάδων. Αυτό θα προσφέρει στο μικρό σου τις βιταμίνες και τα μεταλλικά στοιχεία που χρειάζεται για να μεγαλώσει και να αναπτυχθεί σωστά. Τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν επίσης φυτοθρεπτικά συστατικά, δηλαδή χημικές ενώσεις που παράγονται από τα φυτά και έχουν οφέλη για την υγεία τα οποία οι επιστήμονες συνεχίζουν να ανακαλύπτουν συνεχώς.

Μην ξεχνάς τα γαλακτοκομικά
Το μικρο σου μπορεί τώρα να φάει γιαούρτι, το οποίο περιέχει ασβέστιο και σημαντικά θρεπτικά συστατικά που βοηθούν στη δημιουργία γερών οστών όσο το μωρό σου μεγαλώνει με γοργούς ρυθμούς. Αναζήτησε απλά γιαούρτια χωρίς προσθήκη ζάχαρης ή γιαούρτια με χαμηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη που είναι ειδικά σχεδιασμένα για τις διατροφικές του ανάγκες.

Περιόρισε τη ζάχαρη
Δεν υπάρχει λόγος να προσθέτεις ζάχαρη όταν ετοιμάζεις φαγητό για το μωρό σου ή να του προσφέρεις ροφήματα που περιέχουν ζάχαρη. Κάποιοι κορυφαίοι ειδικοί στον χώρο της διατροφής και της υγείας προτείνουν να μη δίνονται χυμοί φρούτων κατά τον πρώτο χρόνο, λόγω της σχετικά υψηλής περιεκτικότητας σε φυσικά σάκχαρα. Τα αλεσμένα ή λιωμένα φρούτα περιέχουν φυτικές ίνες τις οποίες δεν έχουν οι χυμοί και είναι πιθανό το μωρό σου να τα φάει κατευθείαν. Αν επιλέξεις να του δώσεις χυμό, βάλ’ τον σε ένα ποτήρι αντί για μπιμπερό και μην του δίνεις παραπάνω από 120 ml την ημέρα. Απόφυγε τους χυμούς ή άλλα ανάμεικτα ροφήματα σε μορφή χυμού τα οποία περιέχουν πρόσθετα γλυκαντικά. Να ελέγχεις πάντα την ετικέτα.

Ώρα για νερό
Τον πρώτο χρόνο της ζωής του μωρού, το μητρικό γάλα είναι η κύρια πηγή τροφής και υγρών. Τώρα είναι μια καλή στιγμή για το μωρό σου να μάθει να απολαμβάνει το νερό. Δοκίμασε να του προσφέρεις λίγο νερό (30-60 ml) σε ένα κύπελλο μαζί με τα γεύματα και τα σνακ για να το βοηθήσεις να απολαμβάνει το νερό ως ένα ρόφημα χωρίς ζάχαρη το οποίο θα το ξεδιψάσει. Το νερό θα το βοηθήσει να μάθει να κινεί το φαγητό μέσα στο στόμα του και να καταπίνει, ενώ παράλληλα θα μάθει να πίνει από ποτήρι. Επίσης, αν το μωρό σου μάθει να πίνει νερό τώρα, αυτό μπορεί να το βοηθήσει να το επιλέγει ως ρόφημα στο μέλλον. Είναι σημαντικό να γνωρίζεις ότι δεν πρέπει να δίνεις γάλα αγελάδας στο μωρό σου μέχρι τα πρώτα του γενέθλια.

 

Πρόσθεσε περισσότερες υφές

Όταν το μωρό σου συνηθίσει να τρώει αλεσμένα φαγητά με λεία υφή, ίσως είναι έτοιμο για τροφές με πιο πυκνή υφή ή μικρούς, μαλακούς σβόλους. «Τα μωρά αναπτύσσουν τις κινητικές δεξιότητες του στόματος για να διαχειριστούν τις υφές στην ηλικία μεταξύ έξι και 12 μηνών», αναφέρει η Sarah Smith-Simpson, κάτοχος διδακτορικού διπλώματος, Επικεφαλής επιστήμονας και Ειδικός σίτισης της Nestlé Nutrition στο Μίσιγκαν, ΗΠΑ. «Οι γλώσσες τους μαθαίνουν να κινούν τις στερεές τροφές μέσα στο στόμα τους, ώστε να μπορούν να τις καταπιούν, και τα μωρά θα εξασκηθούν στη μετακίνηση της γλώσσας τους από τη μία πλευρά στην άλλη όταν τρώνε πιο περίπλοκες υφές με σβώλους. Αυτές οι δεξιότητες βασίζονται στην εμπειρία με τις υφές, δεν αναπτύσσονται σε μια συγκεκριμένη ηλικία». Μερικές ιδέες για να εισαγάγεις υφές:

• δοκίμασε να λιώσεις την μπανάνα ή το αβοκάντο με το πιρούνι αντί να τα αλέσεις

• δώσε στο μωρό σου καλοψημένα αυγά σκραμπλ

• πρόσθεσε κουσκούς, ρύζι ή μικρά κομματάκια ζυμαρικών σε αλεσμένο φαγητό με λεία υφή

• επεξεργάσου μαγειρεμένες ή μαλακές τροφές, όπως καρότα ή γλυκοπατάτες, χρησιμοποιώντας ραβδομπλέντερ (με σύντομα πατήματα στο κουμπί ανάμειξης), πολτοποιητή ή πιρούνι έως ότου προκύψει μια πολτοποιημένη υφή με κομματάκια

• πρόσθεσε νιφάδες βρώμης σε ψιλοκομμένα μαλακά φρούτα ή σε ειδικά σχεδιασμένο για μωρά γιαούρτι με χαμηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη

 

Πηγές

Black MM, Aboud FE. Responsive feeding is imbedded in a theoretical framework of responsive parenting. J Nutr 2011; 141(3):490-4. 

Maier A, Chabanet C, Schaal B et al. Effects of repeated exposure on acceptance of initially disliked vegetables in 7-month old infants. Food Quality and Preference 2007; 18:1023-32. 

Maier-Noth A, Schaal B, Leathwood P et al. The lasting influences of early food-related variety experience: A longitudinal study of vegetable acceptance from 5 months to 6 years in two populations. PLoS One 2016; 11(3): e0151356. doi:10.1371/journal.pone.0151356.  

Nicklaus S, Demonteil L, Tournier C. Modifying the texture of foods for infants and children. In: Modifying Food Texture, Volume 2. Elsevier, 2015: 187-222. 

Nicklaus S. Complementary feeding strategies to facilitate acceptance of fruits and vegetables: A narrative review of the literature. Int J Environ Res Public Health 2016; 13(11): 1160; doi: 10.3390/ijerph13111160. 

Τελευταία αναθεώρηση: Δεκέμβριος 2017